Vagabond images: history and techniques of European prints (15th-18th century)
The aim of this course is to increase awareness of the multiform world of the printed image and to provide the necessary keys to decipher it. Since its medieval, pre-Gutenberg origins and up to the 18th century, a period rich in technical productions and innovations, the printing process, both intaglio and relief, was able to meet the challenge of reproducing all kinds of pictures on a large scale and thus developed as a powerful vehicle for transmitting artistic forms and models. We will therefore retrace the major points which characterize the growth of the printed image during this period: the reproduction or the interpretation of works of art and its conventions (Raphael’s and Rubens’ workshops, the ancestors of art catalogues), the independent creation and experimentation of processes (Callot, Rembrandt, Piranesi…), including the circulation of information and knowledge. This part will be ideally completed by several hands-on sessions at the Lyon City Library during which we will examine a selection of prints from the Library’s special collections and conduct identification and description exercises.
In addition to the historical and technical development of prints, the course will also analyze prints as objects, and their uses and functions in different contexts. Thematic approaches dealing with colour-adding, the print market, the taste of collectors, devotional uses, monumental prints, contamination of models (painting, ceramics, decorative arts), the scientific image, the illustrated book will also be discussed.
We will also consider research tools, from bibliography to data bases including the major digital libraries for prints. During the two sessions at the Museum for Printing and Graphic Communication in Lyon, there will be a demonstration of relief and intaglio techniques by a professional artist-engraver, Eléonore Litim, and a visit of the Museum’s collections, focused on the printed image.
Course in French.
First day - Monday 2 July
Morining, Enssib : L’estampe en Europe, dès origines à l’essor du XVIe siècle - I
Estampe ou gravure ? Introduction à l’image imprimée et aux techniques anciennes
Terminologie, questions de vocabulaire du dessin à l’estampe
La taille d’épargne et le bois : naissance de l’estampe européenne
L’estampe volante, l’estampe dans le livre
L’émancipation artistique (Dürer)
Un rêve de peinture : le clair-obscur
Entre orfèvrerie et gravure sur métal
Le rôle des imprimeurs et la diffusion des images des maîtres
Afternoon, Musée de l’imprimerie (Eléonore Litim) : les techniques de l’estampe
Démonstration des techniques
La taille d’épargne et la taille-douce
Second day: Tuesday 3 July
Morning, BML : L’estampe en Europe, dès origines à l’essor du XVIe siècle - II
Présentation de pièces des collections de la bibliothèque
Incunables et livres illustrés
Comment analyser une estampe
Méthodes et éléments pour la description
Afternoon, ENSSIB : XVII-XVIII siècles - I
Rembrandt et les peintres-graveurs
La gravure comme entreprise (Rubens), les genres du spectacle aux scènes du quotidien : Callot
Traités, prodiges techniques et reconnaissance officielle en France (édit St Jean de Luz)
L’art du portrait et la propagande royale
Le XVIIIe, siècle de la gravure et des techniques
Les recueils et albums d’art
L’imitation du dessin
Hogarth et l’Angleterre
Third day, Wednesday 4 July
Morning, BML : XVII-XVIII siècles – II ; approche descriptive et exercices
Présentation de pièces des collections de la bibliothèque
Exercices d’identification
Afternoon, ENSSIB : Les outils pour l’étude et la recherche ; Usages de l’estampe
La bibliographie et les répertoires
Bases de données et bibliothèques numériques
Exemples de mise en valeur
Usages de l’estampe
Une estampe populaire ?
La couleur, la collection, l’estampe murale et l’illustration pop-up
Fourth day - Thursday 5 July
Morning, BML : Usages de l’estampe - II ; approche descriptive et exercices
Présentation de pièces des collections de la bibliothèque
Exercices d’identification
Afternoon, Musée de l’Imprimerie (Eléonore Litim) :
Visite des collections : l’image imprimée à travers les siècles
Analyse de matrices, outils de la gravure et épreuves sur papier
ADHEMAR J. et coll., La Gravure, Paris, 1990, collection « Que sais-je ? » n°135.
ADHEMAR J., HEBERT M., LETHEVE J., Les Estampes, Paris, Gründ, 1973.
BEGUIN A., Dictionnaire technique de l’estampe, Paris, André Béguin, 1998.
BEGUIN A., FIELD R.-S., GRIFFITHS A., MELOT M., Histoire d’un art : l’estampe, Genève, Skira, 1981.
GASCOIGNE B., How to identify prints : a complete guide to manual and mechanical processes from woodcut to ink jet, London, Thames and Hudson, 2004.
GRIFFITHS A., Prints and printmaking : an introduction to the history and techniques, Berkeley, University of California Press, 1996.
HULTS L. C., The print in the western world : an introductory history, Madison, University of Wisconsin press, 1996.
LARAN J., L'estampe, Paris, PUF, 1973 (2e éd.).
MELOT M., GRIFFITHS A., FIELD RICHARD S. et BEGUIN A., Histoire d’un art. L’estampe, Genève, Skira, 1981.
MELOT M., Histoire d’un art. L’illustration, Genève, Skira, 1984.
MELOT M., JOBERT B., « Estampe » et « Gravure », Encyclopaedia Universalis, www.universalis.fr
SALAMON L., Comment regarder la gravure, Paris, Hazan, 2011.
SOUSA NORONHA Jörge de, L'estampe objet rare : comprendre, identifier, apprécier, Paris, Alternatives, 2002.