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James Mosley
Professor
University of Reading

James Mosley is a professor in the Department of Typography & Graphic communication at the University of Reading (UK).  He was a founder member of the Printing Historical Society and the first editor of its journal. He was for many years librarian of the St Bride Library in London. As a student he worked at the Water Lane Press in Cambridge, the bibliographical workshop of Philip Gaskell, and he had practical experience at a typefoundry in London. He has written and lectured extensively on the history of European and English typography. He curated the exhibition Le romain du roi: la typographie au service de l’État at the Musée de l’Imprimerie in 2002 and contributed to its catalogue. He added an introduction and notes to the facsimile edition of Fournier le jeune, Manuel typographique (1764) and of its English translation by Harry Carter that was published in 1995. His study of the revival of the sans-serif letter, The Nymph and the Grot (1999) was published to accompany an exhibition at the Soane Museum, London.

His personal blog, with the title ‘Typefoundry: documents for the history of type and letterforms’ comprises a series of essays on these topics.

James Mosley est professeur au Département de la communication graphique et de la typographie à l’Université de Reading (R.-U.).  Pendant de nombreuses années il dirigea la Bibliothèque de St Bride (Londres). Il travailla, pendant ses études, à la Water Lane Press, dirigée par le bibliographe Philip Gaskell, avant d’acquérir une connaissance pratique de la fonderie typographique en travaillant pour l’une des dernières entreprises de ce type à Londres. Il est l’auteur de nombreux articles et ouvrages sur l’histoire de la typographie européenne. Il fut commissaire de l’exposition Le Romain du Roi: la typographie au service de l’État, Musée de l’Imprimerie, Lyon, 2002. En 1995, il publia une édition annotée avec une introduction du Manuel typographique (1764) de Fournier le Jeune. Son livre The Nymph and the Grot: the revival of the sanserif letter (1999) accompagna une exposition sur le meme thème au Soane Museum, Londres. Son blog personnel Typefoundry: documents for the history of type and letterforms contient une série d’essais sur la typographie.